berita

RMB telah meningkat lebih dari 8% berbanding dolar AS dalam setengah tahun, dan perusahaan perdagangan asing telah mengambil banyak langkah untuk mengelakkan risiko pertukaran wang asing

Dari tahap rendah pada akhir Mei hingga sekarang, kadar pertukaran RMB telah pulih sepanjang jalan dan baru-baru ini mencapai sekitar 6.5, memasuki "6.5 era". Kadar pariti pusat yuan turun 27 mata asas kepada 6.5782 berbanding AS dolar pada 30 November, data dari Sistem Perdagangan Pertukaran Asing China menunjukkan. Berdasarkan tahap terendah 27 Mei pada 7.1775, yuan telah meningkat 8.3% setakat ini.

Untuk prestasi RMB yang kuat baru-baru ini, penyelidik Institut Penyelidikan Bank of China percaya bahawa sebab utama adalah dua: pertama, penandatanganan RCEP membawa kabar baik, integrasi serantau Asia-Pasifik terus dipromosikan, yang membantu mempromosikan pertumbuhan perdagangan eksport China dan pemulihan ekonomi; Sebaliknya, kelemahan dolar AS yang berterusan, jatuh lagi kepada sekitar 92.2. Minggu lalu, susut nilai mencapai 0.8%, yang mendorong peningkatan pasif terhadap kadar pertukaran RMB.

Walau bagaimanapun, bagi perusahaan perdagangan asing, penghargaan terhadap RMB adalah seseorang yang senang dibimbangkan seseorang. Apabila mata wang domestik meningkat, kelebihan harga komoditi eksport akan berkurang, dan komoditi import akan lebih murah. Oleh itu, menguntungkan perusahaan import, tetapi impaknya terhadap perusahaan pemprosesan dan eksport semula import adalah terhad, sementara impaknya terhadap perusahaan eksport lebih besar. Bagi perusahaan perdagangan asing, selain kakitangan kewangan perlu membuat penilaian ke depan mengenai trend kadar pertukaran, juga sangat penting untuk memilih alat lindung nilai untuk risiko kadar pertukaran seperti pilihan dan ke depan.


Waktu pengeposan: 09 Jan-2021